Automotive v ČR aneb quo vadis?

30. prosince 2010 v 16:02 | JS |  Úvahy, fejetony
Automobilový průmysl je pro ČR jedním ze stěžejních průmyslových odvětví. Dnes, když se pomalu probral ze šoku roku 2008, se jeho výrobní linky pomalu rozjely vstříc růstovým křivkám. Ovšem jak a za jakou cenu?
ČR teží ze své logistické polohy, která je příznivá, jak pro tradiční německé závody BMW, Daimler, OPEL, Ford a koncern VW, tak pro středoevropské závody Škoda (ČR), Suzuki (Maďarsko), Hyundai (ČR) / Kia (Slovensko), AUDI.(Maďarsko), OPEL (Polsko) a VW (Slovensko). Z hlediska pohledu koncernů, které dodávají přímo OEM ("automobilkám"), probíhá neustálý boj o úspory výrobních nákladů: logistické náklady vs. mzdové náklady + investice. Vyplatí se zůstat nebo přestěhovat výrobu jinam?
Vyjímkou jsou pouze tzv. JIT-y, montažní závody, které kompletují sestavy jako např. sedačky, které jsou vyráběny na čas - přímo na montážní linku automobilky. Tedy bez skladových zásob a dle aktuálních požadavků na konkrétní variantu produktu. Tyto závody jsou vždy fixovány na program ( např. Škoda Fabie ), který má dobu běhu přibližně 7 let. JIT-y z hlediska minimální vzdálenosti od automobilky jsou pro ČR možné pro: Škodu (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí), Porsche ( Lipsko ), Hyundai ( Ostrava ), případně VW ( Bratislava, Poznaň ), OPEL ( Gliwice ). JIT-y jsou v naprosté většině případů závislé na centrálách. Samy o sobě nejsou schopné přinášet přidanou hodnotu, myšleno vývoj a technologická podpora je situována do centrál, většinou v Německu, ve Francii. Typickými konkurenty v JIT oblastech jsou MAGNA, Johnson Controls, Gruppo Antolin a Faurecia.
Výrobní společnosti pro automobilový průmysl v ČR vedou boj o větší samostatnost v technologii a vývoji a na druhé straně s tlakem na přenesení výroby do "low cost" zemí, např. Rumunsko, Rusko a nebo Dálný Východ. Vedou boj o přidanou hodnotu a investice. Tlak na co nejnižší výrobní náklady za co nejnižší investici, vede k využívaní stávajících linek na trhu, které jsou po krizi na trhu víceméně stále dostupné. Na druhou stranu fixuje vývoj a technologii a nepřináší možnost dálšího rozvoje. Pokud chce ČR dál obstát v globálním automotive trhu, musí se z montážní dílny prodrat k vývojovým a technologickým centrům.
Během krize a po krizi ovšem automobilky provedli a provádějí zasadní reorganizace a požadují po dodavatelích mnohem tvrdší podmínky - jednorázový poplatek za nominaci na projekt (entry fee), savingy (postupné redukce ceny v následujících letech), detailní rozpad cen (CBD) a tlak na minimalizaci investic a overheadů ( tedy "nevýrobních" nákladů), minimalizaci cen nástrojů, které zákazník platí zvlášť a jsou jeho majetkem. Obvzlášť tlak na cenu nástrojů ("tooling") způsobuje, že výroba nástrojů se stěhuje z Evropy do Číny, Korei a tedy náš region přichází i o tuto přidanou hodnotu.
Automobilový průmysl v našem regionu a dodavatelé pro něj jsou tak trochu sevřené mezi nutností zisku při co nejnižší investici a nutností rozvoje - získání co největšího podílu na přidané hodnotě. Nadnárodnost našich výrobních společností jim v tomto sevření moc nepomáhá. Pokud bude chtít automobilový průmysl přežít v našem regionu ve srovnatelných rozměrech i na dále, měl by stát zareagovat a otevřít investičními pobídkami prostor pro vývoj a technologii v ČR. Měl by se snažit pomoci automobilovému průmyslu získat pro náš region co největší podíl na přidané hodnotě. Montážní závod lze přestěhovat za půl roku, u vývojového centra je to daleko komplikovanější.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 jakub jakub | 7. května 2011 v 16:08 | Reagovat

Výborný článek ... píšu DP na oblast dodavatelů do automotive a současně v jedné nejmenované firmě zabývají se lisařskou výrobou pro automotive pracuju. Potřeboval jsem nějaký stav shrující článek a tohle co jste napsal je naprosto perfektně vystihující současný stav. Velice díky, uvedu Vás jako zdroj :-)

2 Tulo Tulo | E-mail | Web | 15. listopadu 2011 v 18:25 | Reagovat

Docela jsem o tom četl a souhlasím s tebou....

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama