Nákup (Purchase, Procurement) jako cesta k nekompromisní redukci nákladů

27. prosince 2013 v 19:31 | Stanislav Honzík |  Úvahy, fejetony
Nabízím spolupráci v oblasti outsourcingu/consultingu nákupu/purchasing activities (poptávková řízení, management dodavatelů, analýza cenových rozpadů CBD/QAF, optimalizace portfolia surovin, LCC sourcing, ...). Kontakt pro případné zájemce: shonzik@gmail.com

Nákup nebo také Purchase či Procurement je základem využívání zdrojů, které jsou nutné pro výrobu či uskutečnění projektu. Zdroje lze rozdělit do několika skupin: suroviny, komponenty, služby, balící jednotky, obalový materiál, kancelářské potřeby, výrobní prostředky (stroje, linky), nástroje a přípravky, lidské zdroje (HR), manipulační technika (jeřáby, kladky, manipulační roboti), dopravní prostředky (manipulační vozíky, VZV, kolejnicový systém přepravních jednotek, služební auta, nákladní auta a kamiony), budovy (výrobní haly, sklady, kancelářské postory), pozemky, energetické zdroje (elektřina, plyn, fosilní paliva, voda, oleje, vzduch a technické plyny), prostředky pro výrobu energie a její rozvod (kotelny, solární panely, kompresory, výměníky, vysokotlaké nádoby, ...) a odpad.

Všechny tyto zdroje představují náklady (costs) a lze je převést na typy plateb: investice (investments), pronájmy (rent, leasing) a jednotkové ceny (unit prices). K těmto soustavám lze pak přiřadit VLASTNOSTI jako platební podmínky (payment terms), dodací podmínky (delivery conditions), měnu plateb (payment), časový úsek dodávek (life time), jednorázové nebo periodické množství (spot buy or annual volume), frekvence dodávek (periodicity), specifikace (specifications) a požadavky na dodavatele jako splnění kvalitativních standardů či nezávislý finanční audit (quality certifications/external financial audits).

Nyní se již do procesu získání zdrojů promítá pouze typ platby a jeho vlastnosti. Nyní jsme schopni sestavit poptávku (request for quotation), kterou zašleme dodavatelům s požadavkem na akceptování námi požadovaných vlastností typu plateb a s cílem hodnotu typu platby minimalizovat. Takovému postupu se říká poptávkové řízení (sourcing process), které má za úkol zajistit konkrétní nabídky dodavatelů (comercial offer, quotation). Poptávkové řízení je vícekolové, na základě prvních nabídek hledáme co nejnižší hodnotu typu platby s co nejlepšími vlastnostmi, nákupčí (buyer, purchase manager, procurement specialist) je pak srovnává s interním požadavkem managementu a díky tomuto srovnání se stanoví cílové hodnoty typu plateb s cílovými vlastnostmi (targets). Cílové hodnoty nákupčího se mohou lišit od nejnižší hodnoty typu platby s co nejlepšími vlastnostmi (market level), kde procesu získání těchto hodnot říkáme benchmarking.


V momentě, kdy známe market level, vyžádáme si od dodavatelů rozpad cenové nabídky (Cost-Break-Down/CBD nebo Quote Analyze Form/QAF). Obecně se dá říci, že nabídnutá hodnota typu platby se dělí na materiálové náklady (material costs), přidanou hodnotu (added value) a dle dodací podmínky pak i náklady na balení (packaging costs) a dopravu (freight costs). Přidanou hodnotu dále detailně zkoumáme a dělíme na výrobní náklady (process costs), režijní náklady (overheads) a zisk (profit).

Obecně napadáme materiálové náklady, výrobní náklady a režijní náklady formou srovnání cenových rozpadů různých dodavatelů ve stejném formuláři CBD/QAF. S výsledkem konfrontujeme dodavatele jako s námi vytvořeným CBD/QAF, který ukazuje "spravedlivé" rozložení nákladů a z nich vycházející prodejní cenu. Tím demonstrujeme naše cíle (targets) jako podložené nezávislou kalkulací. Dodavatelé pak zašlou své finální nabídky a z nich si vybereme tu s nejnižší prodejní cenou při nejlepších vlastnostech. Pokud se nám nelíbí zvolený dodavatel, aplikujeme tzv. last call, kde dáme poslední šanci námi preferovanému dodavateli jít na hodnoty našich cílů, kdy garantujeme, že pokud na ně půjde, bude dodávat on.

NIKDY NEZAPOMENEME VZÍT V ÚVAHU VŠECHNY VLASTNOSTI NEJNIŽŠÍ HODNOTY TYPU PLATBY (PRODEJNÍ CENY), tak jak byly představeny výše. Vyhneme se tak nežádoucímu tlaku různých oddělení závodu o špatně dojednaných podmínkách, které přinášejí vícenáklady a tím nás nutí poptávkové řízení znovu otevřít, což je vždy nevýhodné.

S vybraným dodavatelem po té uzavřeme smlouvu (agreement), který stvrdí dohodnutou hodnotu typu platby a její vlastnosti se SMLUVNÍ PENALIZACI PŘI NEDODRŽENÍ PODMÍNEK ZE STRANY DODAVATELE. Rozhodně se nákupčí nesmí zaručit například: garantovaným ročním množstvím nebo že při výkyvu cen materiálových bází o 5% a více, se automaticky upraví prodejní cena. Ne vždy se toho dá dosáhnout, ale nákupčí by měl bezohledně získat nejvýhodnější podmínky (vlastnosti) a neměl by se zajímat o problémy dodavatele plnit dohodu, díky které dodavatel získal "zajímavý obchod u zákazníka s prestižními referencemi".

Nabízím spolupráci v oblasti outsourcingu/consultingu nákupu/purchasing activities (poptávková řízení, management dodavatelů, analýza cenových rozpadů CBD/QAF, optimalizace portfolia surovin, LCC sourcing, ...). Kontakt pro případné zájemce: shonzik@gmail.com

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama